2/3/20

Οδηγός Διαφοροποιημένης Εκπαίδευσης για Κωφούς και Βαρήκοους μαθητές


Η ικανότητα των κωφών να βλέπουν αποτελεί το κύριο κοινό χαρακτηριστικό που μοιράζονται τα μέλη αυτής της ομάδας του πληθυσμού. Το κωφό και βαρήκοο παιδί αντιλαμβάνεται τον κόσμο μέσω της όρασης του. Οι κωφοί μαθητές λειτουργούν οπτικά σε όλους τους τομείς της καθημερινότητας τους και σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής τους. Μέσω της όρασης προσλαμβάνουν το μεγαλύτερο μέρος των πληροφοριών που παίρνουν από το περιβάλλον και δομούν τη σκέψη και τη γλώσσα τους χωρίς να βιώνουν αυτή την ιδιαιτερότητα τους ως προβληματική (Κουρμπέτης & Χατζοπούλου, 2010).
 Ωστόσο θα ήταν λάθος να προσεγγίσουμε το σύνολο των κωφών και βαρήκοων μαθητών ως μια ομοιογενή ομάδα. Τα κωφά και βαρήκοα παιδιά διαφέρουν σημαντικά μεταξύ τους σε πολλούς και διάφορους τομείς.

 Οι διαφορές τους οφείλονται σε ένα φάσμα παραγόντων και αφορούν:
  1.  τα ακουολογικά χαρακτηριστικά τους,
  2. την ηλικία εμφάνισης της απώλειας της ακοής,
  3. τη δομή της οικογένειας των κωφών παιδιών,
  4. τη γλωσσική τους ικανότητα.
Ο προσδιορισμός των κωφών μαθητών, με βάση το κριτήριο της πρόσληψης και κατανόησης της προφορικής γλώσσας, ορίζει ότι κωφός είναι ο μαθητής ο οποίος εξαιτίας της απώλειας της ακοής του παρεμποδίζεται στην κατανόηση της ομιλίας μέσω του ακουστικού καναλιού, ανεξάρτητα από το αν χρησιμοποιεί τεχνικά βοηθήματα, ακουστικά βαρηκοΐας, κοχλιακά εμφυτεύματα ή όχι. Κατ’ αναλογία, βαρήκοος είναι ο μαθητής, ο οποίος, εξαιτίας της απώλειας της ακοής του δυσκολεύεται, αλλά δεν παρεμποδίζεται στην κατανόηση της ομιλίας μέσω του ακουστικού καναλιού ανεξάρτητα από τη χρήση τεχνικών βοηθημάτων (Κουρμπέτης & Χατζοπούλου, 2010, Moores, 1996). Θα μπορούσε να πει κανείς ότι οι κωφοί μαθητές έχουν πρόσβαση στις πληροφορίες και στη γλώσσα μόνο μέσω της όρασης, ενώ οι βαρήκοοι έχουν πρόσβαση στις πληροφορίες και μέσω της ακοής τους λειτουργώντας περισσότερο ή λιγότερο άλλοτε ως κωφά και άλλοτε ως ακούοντα άτομα μολονότι μπορεί να δυσκολεύονται.
  • Ο οδηγός είναι διαθέσιμος εδώ!

Δεν υπάρχουν σχόλια: